Ontwikkeling internet en social media…

Het “WorldWideWeb” concept werd in 1989> door Tim Berners-Lee, software-developer bij CERN, het Europese instituut voor kernfysica in Geneve, en zijn projectmanager Robert Caillliau ontwikkeld om de informatiestromen tussen de wetenschappers over de internationale projecten van CERN met hypertext veel sneller en intelligenter te verwerken. Hypertext kon door iedere project-deelnemer met een computer via internet gelijktijdig bekeken en ook bewerkt worden. Op 6 augustus 1991 publiceerde Tim over het onafhankelijke internet-platform. Die dag wordt gezien als geboortedatum van het wereldwijde web.

Alle beschikbaar gestelde software en documenten, die Tim voor dit project schreef in Objective C, noemen we het WorldWideWeb. Op de Universiteit van Illinois (USA) ontwikkelde NCSA ofwel National Center of Supercomputing Applications in 1992 de grafische webbrowser Mosaic.

Zowel de code van CERN als die van NCSA zijn open source. Hierdoor werd het voor derden (Microsoft, Google) eenvoudiger om www.software te ontwikkelen. Daarna ging het snel. Het aantal webservers groeide binnen één jaar van een handvol tot vele duizenden. Inmiddels kunnen niet meer zonder en vormt het WorldWideWeb het kloppende hart van onze moderne samenleving. Het is echt razensnel gegaan:

Marketingcommunicatie was voor het WorldWideWeb en alle applicaties aangewezen op directmail en sponsored magazines via PostNL . Dialoog-marketing ging via antwoordkaart en briefwisseling of met telemarketing. Adverteren in (vak)tijdschriften en dagbladen zorgde naast Tv- en radioreclame en het folderpakket in de brievenbus voor inspiratie en motivatie, terwijl op het point-of-sale of verkooppunt reclameborden en topkaarten naast folders en brochures ter informatie en activatie werden ingezet. Vanaf 1995 komen Emailmarketing en de internetwinkel in beeld als extra opties voor marketing en communicatie. De grote doorbraak van Social Media kwam in 2004 met de introductie van Hyves, een Nederlands netwerk van 10 miljoen gebruikers, en het wereldwijde Facebook. Toen men in functionaliteit achter bleef, is Hyves geruisloos verdwenen. Zeker toen je kort na introductie van de iPhone in 2007 Facebook ook mobiel kon gebruiken, groeide de voorsprong enorm. Men stapte massaal over naar Facebook. Net als WhatsApp na introductie de gratis SMS berichtenservice al heel snel tot antiek wist te bestempelen. Toen men via WhatsApp ook foto en video kon versturen, gebruikte men SMS nog sporadisch. Tegenwoordig kiezen veel mensen voor WhatsApp om nieuws, foto’s en video te delen met de familie- en vriendengroep. Facebook wordt dan nog wel ingezet om de gebeurtenissen met iedereen te delen. Al neemt Instagram die rol steeds meer over. Je kunt met Instagram op je smartphone immers heel eenvoudig foto’s en video’s maken, bewerken en delen. Het is dus nog steeds zo: één beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Al is het soms verstandiger om te kiezen voor 1.000 woorden schrijven, omdat je daar toch langer over nadenkt. Marketing kan nu meer kanalen inzetten om diverse doelgroepen te inspireren, motiveren en activeren, terwijl YouTube en TikTok zorgen voor informatieve, spannende of humoristische content van idiolen en influencers. De kern van marketing en marketingsdisciplines blijft de marketingpropositie, unieke koopargumenten en creativiteit in visualisatie en presentatie.