M-Energie

Conversie E-mailmarketing en social media in 2019

Omdat er veel tijd en budget geïnvesteerd wordt in social media-activiteiten zijn effecten en responsecijfers belangrijk voor een gefundeerde ROI of Return of Investment rapportage. Als deze informatie ofwel COR = Click Open Rate, CTR = Click Through Rate of CTO = Click To Open afkomstig zijn van onafhankelijk marktonderzoek, vormen zij een benchmark voor uw campagne en de via Google Analytics gemeten waarden voor uw landing page of website.

Voor e-mail wordt in Nederland al jaren onderzoek gedaan door GfK in opdracht van DDMA. AdStage publiceert een benchmarkreport per kwartaal over de response wereldwijd op betaalde advertenties, posts en timeline-berichten op social media als Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Google Ads, YouTube en Microsoft Ads naast organische response. Specifiek Nederlandse cijfers zijn tegen betaling verkrijgbaar bij AdStage.


Het algoritme van Facebook zorgt dat uw bericht door slechts 2-6% van uw vrienden ontvangen wordt. Uw klanten bereikt u alleen nog tegen betaling. Ook Instagram, LinkedIn en Twitter kennen slotjes om binnen een gesloten groep te communiceren. Daarnaast heeft 30%van de mensen in de USA een AdBlocker actief op hun browser, volgens Statista. Social adverteren en relevante content van hoge kwaliteit bieden, kan mensen verleiden om uw merk of bedrijf te volgen of zich te abonneren op uw e-mailnieuwsbrief. Ook social commerce ofwel direct kopen op Facebook en Instagram kan voor een hogere conversie zorgen. Social commerce is echter niet voor alle producten inzetbaar. Omdat de eerste digitale stap belangrijk is, kijken we naar de responsecijfers van AdStage Paid Media worldwide:

Bron: E-mail: DDMA National E-mail Benchmark ● Social Paid Media: AdStage ● Microsoft

Bent u nieuwsgierig geworden ? Klik dan hier voor de gratis whitepaper.

Ontwikkeling internet en social media…

Het “WorldWideWeb” concept werd in 1989> door Tim Berners-Lee, software-developer bij CERN, het Europese instituut voor kernfysica in Geneve, en zijn projectmanager Robert Caillliau ontwikkeld om de informatiestromen tussen de wetenschappers over de internationale projecten van CERN met hypertext veel sneller en intelligenter te verwerken. Hypertext kon door iedere project-deelnemer met een computer via internet gelijktijdig bekeken en ook bewerkt worden. Op 6 augustus 1991 publiceerde Tim over het onafhankelijke internet-platform. Die dag wordt gezien als geboortedatum van het wereldwijde web.

Alle beschikbaar gestelde software en documenten, die Tim voor dit project schreef in Objective C, noemen we het WorldWideWeb. Op de Universiteit van Illinois (USA) ontwikkelde NCSA ofwel National Center of Supercomputing Applications in 1992 de grafische webbrowser Mosaic.

Zowel de code van CERN als die van NCSA zijn open source. Hierdoor werd het voor derden (Microsoft, Google) eenvoudiger om www.software te ontwikkelen. Daarna ging het snel. Het aantal webservers groeide binnen één jaar van een handvol tot vele duizenden. Inmiddels kunnen niet meer zonder en vormt het WorldWideWeb het kloppende hart van onze moderne samenleving. Het is echt razensnel gegaan:

Marketingcommunicatie was voor het WorldWideWeb en alle applicaties aangewezen op directmail en sponsored magazines via PostNL . Dialoog-marketing ging via antwoordkaart en briefwisseling of met telemarketing. Adverteren in (vak)tijdschriften en dagbladen zorgde naast Tv- en radioreclame en het folderpakket in de brievenbus voor inspiratie en motivatie, terwijl op het point-of-sale of verkooppunt reclameborden en topkaarten naast folders en brochures ter informatie en activatie werden ingezet. Vanaf 1995 komen Emailmarketing en de internetwinkel in beeld als extra opties voor marketing en communicatie. De grote doorbraak van Social Media kwam in 2004 met de introductie van Hyves, een Nederlands netwerk van 10 miljoen gebruikers, en het wereldwijde Facebook. Toen men in functionaliteit achter bleef, is Hyves geruisloos verdwenen. Zeker toen je kort na introductie van de iPhone in 2007 Facebook ook mobiel kon gebruiken, groeide de voorsprong enorm. Men stapte massaal over naar Facebook. Net als WhatsApp na introductie de gratis SMS berichtenservice al heel snel tot antiek wist te bestempelen. Toen men via WhatsApp ook foto en video kon versturen, gebruikte men SMS nog sporadisch. Tegenwoordig kiezen veel mensen voor WhatsApp om nieuws, foto’s en video te delen met de familie- en vriendengroep. Facebook wordt dan nog wel ingezet om de gebeurtenissen met iedereen te delen. Al neemt Instagram die rol steeds meer over. Je kunt met Instagram op je smartphone immers heel eenvoudig foto’s en video’s maken, bewerken en delen. Het is dus nog steeds zo: één beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Al is het soms verstandiger om te kiezen voor 1.000 woorden schrijven, omdat je daar toch langer over nadenkt. Marketing kan nu meer kanalen inzetten om diverse doelgroepen te inspireren, motiveren en activeren, terwijl YouTube en TikTok zorgen voor informatieve, spannende of humoristische content van idiolen en influencers. De kern van marketing en marketingsdisciplines blijft de marketingpropositie, unieke koopargumenten en creativiteit in visualisatie en presentatie.

Conversie in emailmarketing en social media marketing 2018.

De hype rond social media marketing is na vijf jaar tot normale proporties gestabiliseerd. Bijna 94% van de Nederlanders is wel lid van één of meer netwerken. Email en social media worden voor persoonlijke en officiële communicatie ingezet. Ieder platform heeft inmiddels zijn eigen plek wel veroverd. Al kan per leeftijdsgroep de populariteit verschillen. Men zegt wel email heeft zijn tijd gehad, maar het blijkt dat email en social media elkaar versterken. Emailmarketing realiseert zelfs een veel hogere conversie.

Bent u nieuwsgierig naar de demografie en conversie van social media en email ? Klik hier voor de gratis whitepaper.

Marketing moet meer mobiel!

Consumenten leven inmiddels sinds de introducties in 2007 van de iPhone en de iPad in 2010 vooral op hun smartphone en tablet. Kort geleden dus nog splinternieuw en nu kan men al niet meer zonder. Social media als Twitter, Snapchat, Instagram en WhatsApp varen er wel bij. Hun populariteit versterkt mobiel. Ook bij Facebook en LinkedIn is mobiel de nieuwe standaard. Google geeft de non-responsive website zelfs een lagere ranking. Het internetverkeer is inmiddels voor wel 80% verschoven naar mobiel. Kopen doet al 20% van de Nederlanders via hun smartphone of tablet – (Thuiswinkel.nl in 2016).

Wat doen we hier als MKB echt mee ?

Dagelijks consumeren wij 8:33 uur entertainment en informatie via media, televisie, radio, krant en magazines. Daarvan zijn we 1:52 uur per dag online actief en luisteren we wel 5:22 uur naar de radio tijdens het werk, thuis en onderweg. We communiceren via diverse apparaten en zijn vrijwel altijd via meerdere kanalen bereikbaar.  Zoeken op internet loopt voor 90% via Google. Als iemand iets kan zeggen over ons gedrag bij het kopen van producten en services is het Google wel. Uiteraard heeft men dit onderzocht.

“Op zoek naar informatie en klantvoordeel start de klantreis in bijna iedere koopsituatie voor 82% online!”

Dan is het een verontrustende constatering, dat bij onze MKB ondernemers:

“1 van de 3 geen website heeft!”
En 1 op de 4 websites van MKB ondernemers is verouderd!
NON-RESPONSIVE en ONGESCHIKT voor mobiel gebruik.

Aanwezigheid op internet is een bittere noodzaak. Ook in de retail kunt u niet meer zonder responsive website. Stel dat uw winkel niet op een zichtlocatie zit en u ziet steeds minder passanten dan houdt u alleen de vaste klanten over.

Klanten verwachten u online!

Pas als uw responsive website online is, kunt u promotie maken. Uw website is het centrale punt in uw marketingcommunicatie. Social media zijn krachtig bij de promotie van uw website. Niet alleen in retail of consumentenmarkt, maar ook in business-to-business. Kies vooral media en discussiegroepen, waar uw klanten actief zijn.

Uw budget is immers beperkt en gratis promotie via Facebook is verleden tijd. Een website als centraal punt voor uw communicatie en emailmarketing via uw MsOutlook sparen uw budget.

Dit is een voorbeeld van Fashionsparks Internetmarketing. Een activiteit van Kendomar Consult, die een totaaloplossing biedt in klantgerichte marketing en communicatie voor de zelfstandige ondernemer in damesmode.

Conclusie en stappenplan:

Marketing moet meer mobiel, want de klantreis is veranderd! Zonder website wordt u op Google niet gevonden en is locatie- of lokale marketing alleen tegen betaling mogelijk via Facebook. Als MKB ondernemer maakt u de volgende stappen om wel contact te houden en meer omzet te realiseren:

  1.   Wie zijn uw klanten?
  2.   Wat kopen klanten bij u?
  3.   Waarom kopen klanten juist bij u?
  4.   Wat wordt de redactie van uw website?
  5.   Welke foto’s en visuals ondersteunen uw verhaal?
  6.   Maak een responsive website als uw centrale punt.
  7.   U maakt uw website bijv. zelf via www.wordpress.com
  8.   Wat is voor u slimme social mediamarketing?
  9.   Hoe inspireert u klanten om direct te communiceren?
  10. Wat zijn uw marketingmomenten in de klantreis?
  11. Welke zoektermen gebruikt uw klant dan?
  12. Maak een database voor klantgericht communiceren.
  13. Koppel uw klantendatabase aan emailmarketing!
  14. Welke toegevoegde waarde heeft WhatsApp voor u?
  15. Maak een top 100 lijst voor WhatsApp-marketing.

Hartelijk dank voor uw aandacht en vooral veel succes!
Klik hier voor extra achtergrondinformatie in de M-energie whitepaper.
Geheel vrijblijvend verder praten over uw uitdaging?

Bronnen:
Sociaal Cultureel Planbureau Media: Tijd in kaart (december 2016).
SPOT Media: Tijdsbesteding op internet.
Google: Think with Google, diverse thema’s.
TNS-NIPO, DTG en MKB Belangen: Internetgebruik in het MKB
Newcom Research: Nationale Social Media Onderzoek 2017 

De klantreis is ingrijpend veranderd: Marketing moet meer mobiel!

Consumenten leven sinds de introducties van de iPhone in 2007 en de iPad in 2010 vooral op hun smartphone en tablet. Kort geleden dus splinternieuw en nu kan men niet meer zonder.

“Op zoek naar informatie en klantvoordeel start de klantreis in bijna iedere koopsituatie voor 82% online!

Klik op de visual om de whitepaper geheel vrijblijvend te ontvangen.

M-Energie Fashionsparks Internetmarketing-2: Complete marketingcommunicatieservice.

Fashionsparks Internetmarketing is één van de activiteiten van Kendomar Consult speciaal voor de zelfstandige damesmodewinkel met het doel een tegenwicht te bieden aan het marketinggeweld van de grote modeketens en de opmars van webwinkels. Met de Fashionsparks marketingservice kunt zelf aan de slag met marketingcommunicatie in uw persoonlijke huisstijl. De infographic geeft een overzicht:

Lees hier het complete verhaal achter de infographic.

Of kijk hier eerst naar de details:

https://www.kendomarconsult.nl/wp-content/uploads/2017/02/M-Energie-Publicaties-648x365-Fashionsparks-ACTIE.png
STAP 5
https://www.kendomarconsult.nl/wp-content/uploads/2017/02/Fashionsparks-Internetmarketing-Serviceplan-PERSOONLIJKE-EMAILACTIE.jpg
STAP 4> VERZEND
https://www.kendomarconsult.nl/wp-content/uploads/2017/02/Fashionsparks-Internetmarketing-Serviceplan-MARKETINGACTIES-COMMUNICATIEMATRIX.jpg
STAP 3> PLAN ACTIE
https://www.kendomarconsult.nl/wp-content/uploads/2017/02/Fashionsparks-Internetmarketing-Serviceplan-AANKOOPOVERZICHT.jpg
STAP 2> VERRIJKEN
https://www.kendomarconsult.nl/wp-content/uploads/2017/02/Fashionsparks-Internetmarketing-Serviceplan-KLANTENSCHERM.jpg
STAP 1> INFO
https://www.kendomarconsult.nl/wp-content/uploads/2017/02/Fashionsparks-Internetmarketing-Serviceplan-CRM-DATABASE.jpg
STAP 1> CRM
https://www.kendomarconsult.nl/wp-content/uploads/2017/02/Fashionsparks-Internetmarketing-Serviceplan.png
COMPLEET

M-Energie Fashionsparks Internetmarketing-1: Meer omzet met marketingcommunicatie.

Fashionsparks Internetmarketing is één van de activiteiten van Kendomar Consult speciaal voor de zelfstandige damesmodewinkel met het doel een tegenwicht te bieden aan het marketinggeweld van de grote modeketens en de opmars van webwinkels. Met deze marketingservice kunt u zelf via in uw eigen Microsoft Office-omgeving aan de slag met CRM-marketing en krijgt u toegang tot wel 50 marketingmomenten. De infographic is een samenvatting van de whitepaper:

Lees hier het complete verhaal achter de infographic.

M-Energie Consumentengedrag: Waarom kopen wij niet?

In de financieel economische crisis heeft u allen een record in sparen gerealiseerd. Deze whitepaper met infographic laat zien waarom u als consument niet wilde kopen…Deze infographic is de samenvatting:

Deze factoren spelen allen een rol in de ontwikkeling van het consumenten-vertrouwen. Zij bepalen de koopbereidheid en de keuze tussen consumeren en sparen. De persoonlijke situatie en perceptie hebben invloed op de eigen motivatie en risicoanalyse, die tot meer/minder vertrouwen kan leiden. De invloed van marketing op de koopbereidheid is gering. Zeker in een crisis hebben overheidsbeleid en nieuws meer impact. Marketeers, die adequaat op de algemene situatie en de koopsituatie inspelen, behalen vaker optimale resultaten.  Meer lezen? Vraag hier de gratis whitepaper aan. 

Reclamefolders en directmail…

Retailers zijn enthousiast over de reclamefolder. Immers 81% van alle lezers komt direct in actie en gaat naar de winkel of bezoekt de webshop. Directmail boekte in 2016 leuke responsecijfers. Men denkt tegenwoordig,  dat bijna alle communicatie digitaal is en de brievenbusreclame het toneel heeft verlaten. De Foldermonitor zegt iets heel anders:

 
Met 83% bereik en de hoge respons is de ROI voor retailers nog steeds prima. Zo stelt Kruidvat, dat 80% van de omzet via reclamefolders geïnitieerd wordt.

Mail Monitor van PostNL onderzoekt de markt van gepersonaliseerde directmail al acht jaar. Van de consumenten is 48% positief over directmail. De gem. leestijd is 2,2 minuten volgens onderzoeker MetrixLAB van Mail Monitor.
 

 
Het benchmarkbereik is 56% van de doelgroep. De gemiddelde respons van 15% en een responsintentie van 16% liggen hoger dan bij Emailmarketing. Daar staan wel hogere kosten tegenover. Maar u voelt u zich toch ook meer gewaardeerd door een invitatie in de brievenbus? Zeker als u de directmail gepersonaliseerd en als zakelijke post verstuurt, is de attentiewaarde hoog.

TIP:

Zet directmail in om nieuwe relaties te verrassen. De buren van uw klanten?

Facebook- of Emailmarketing?

Het kan een serieus dilemma zijn bij kiezen van  uw communicatiestrategie. Het draait immers om effectiviteit en uw tijd en budget zijn beperkt. Gratis via Facebook adverteren is definitief voorbij. U bereikt uw eigen fans alleen nog tegen betaling met FacebookAds of promotieberichten. Slim adverteren op Facebook kan meer bekendheid en nieuwe relaties opleveren, die qua profiel bij uw doelgroep passen.

Tip> Nieuwe relaties winnen via Facebook en dan verleiden om direct via email te communiceren. Zo bespaart u op de advertentiekosten in Facebook en kunt u ze via emailmarketing inspireren met content, die relevant is voor het touchpoint in de klantreis. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt ook een ander voordeel:  u scoort een tot wel 10 keer hogere response!