Conversie E-mailmarketing en social media in 2019

Omdat er veel tijd en budget geïnvesteerd wordt in social media-activiteiten zijn effecten en responsecijfers belangrijk voor een gefundeerde ROI of Return of Investment rapportage. Als deze informatie ofwel COR = Click Open Rate, CTR = Click Through Rate of CTO = Click To Open afkomstig zijn van onafhankelijk marktonderzoek, vormen zij een benchmark voor uw campagne en de via Google Analytics gemeten waarden voor uw landing page of website.

Voor e-mail wordt in Nederland al jaren onderzoek gedaan door GfK in opdracht van DDMA. AdStage publiceert een benchmarkreport per kwartaal over de response wereldwijd op betaalde advertenties, posts en timeline-berichten op social media als Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Google Ads, YouTube en Microsoft Ads naast organische response. Specifiek Nederlandse cijfers zijn tegen betaling verkrijgbaar bij AdStage.


Het algoritme van Facebook zorgt dat uw bericht door slechts 2-6% van uw vrienden ontvangen wordt. Uw klanten bereikt u alleen nog tegen betaling. Ook Instagram, LinkedIn en Twitter kennen slotjes om binnen een gesloten groep te communiceren. Daarnaast heeft 30%van de mensen in de USA een AdBlocker actief op hun browser, volgens Statista. Social adverteren en relevante content van hoge kwaliteit bieden, kan mensen verleiden om uw merk of bedrijf te volgen of zich te abonneren op uw e-mailnieuwsbrief. Ook social commerce ofwel direct kopen op Facebook en Instagram kan voor een hogere conversie zorgen. Social commerce is echter niet voor alle producten inzetbaar. Omdat de eerste digitale stap belangrijk is, kijken we naar de responsecijfers van AdStage Paid Media worldwide:

Bron: E-mail: DDMA National E-mail Benchmark ● Social Paid Media: AdStage ● Microsoft

Bent u nieuwsgierig geworden ? Klik dan hier voor de gratis whitepaper.